Gezondheidszorg en mediation

Mediation in de gezondheidszorg

Zorgen voor Zorg

De gezondheidszorg in Nederland is goed geregeld. Want wij hebben allemaal toegang tot medische hulp. 

Toch staat de gezondheidszorg onder grote druk. De gezondheidszorg is de grootste beroepsgroep in Nederland.  Er zijn bezuinigingen, fusies en personeelstekort. De kosten stijgen door de vergrijzing, ziektes zijn steeds beter behandelbaar en er komen meer chronisch zieken.  Dit alles heeft een grote invloed op de zorg, voor zowel de professional als de patiënt of client. 

Deze spanningsvelden zijn een voedingsbodem voor conflicten in de gezondheidszorg. 

Voor wie is mediation in de gezondheidszorg ?

Voor patienten en cliënten, mantelzorgers,  hulp- en zorgverleners, specialisten, het management en overige professionals in de zorg. 

Denk hierbij aan medewerkers en patiënten/cliënten van de eerste en tweedelijns en derdelijns zorg zoals;

- ziekenhuis
- huisarts
- jeugdzorg
- ouderenzorg
- thuiszorg
- GGZ
- tandarts, fysiotherapeut, etc. 

Wanneer mediation?

Je kunt mediation inschakelen als er sprake is van een conflict waarbij personen uit de zorg en-of hulpverlening betrokken zijn. Denk hierbij aan (familie van) patiënten & cliënten, mantelzorgers en professionals in de zorg. Ook kun je mediation inschakelen bij een conflict in een team of tussen de verschillende disciplines van een zorginstantie. Mediation kan voor, tijdens en na een klachtenprocedure ingezet worden.                

Doel van mediation in de gezondheidszorg

Het doel van mediation in de gezondheidszorg is om tot een voor ieder acceptabele oplossing van het geschil te komen

Conflicten in de zorg gaan gepaard met veel emotie. Patiënten en cliënten bevinden zich in een kwetsbare positie. De professionals dragen een grote verantwoordelijkheid en hebben te maken met beleid, protocollen en werkdruk. Het gevolg hiervan is miscommunicatie en onbegrip. Mediation kan de communicatie herstellen en begrip voor elkaar creëren. 

Mediation kan toegepast worden als alternatief voor een klacht of procedure bij de tuchtraad. Het is een kans om op een menselijke en veilige wijze met elkaar in gesprek te gaan. Alles vindt plaats onder vertrouwelijkheid, indien anders aangegeven door de betrokkenen. 

Waarom Verkleij Mediation?

Ik ben gespecialiseerd in Mediation in de gezondheidszorg, geregistreerd en aangesloten bij de Mediatorsfederatie Nederland, de MfN. 

Met mijn jarenlange ervaring in de jeugdzorg, ouderenzorg en het ziekenhuis maatschappelijk werk kan ik goed aansluiten bij de patiënt, de client en de professional in de zorg. 

Daarnaast ben ik als zelfstandig mediator niet gebonden aan een zorginstantie of klacht- of tuchtcommissie. Zo kan ik neutraal en onpartijdig blijven. Ook als er meerdere partijen betrokkenen zijn. 


Share by: